Čtvrtek 30. 8. 2018
8:30 - 9:30 Registrace
9:30 - 10:30 Úvodní přednáška
10:30 - 10:45 Přestávka
10:45 - 12:15 Workshop I: Historie a fikce
V úvodním bloku se budeme věnovat vztahu vyprávění k minulosti. Jeho vývoj a základní rysy nastíní úvodní přednáška, po které budou následovat workshopy.
- Jaroslav Pinkas - Národní tragédie. Filmové žánry a vyprávění o mnichovské krizi
Mnichovská krize patří k významným místům české kulturní paměti. Její odraz najdeme v celé řadě filmů a televizních seriálů. Workshop se zaměří na postižení kontinuity a změny zobrazování této historické události a žánrové souvislosti “mnichovských” obrazů. Jak se (ne)liší “normalizační” obrazy mnichovské krize od těch současných? V jakých žánrech se obraz Mnichova objevuje? V jakém kontextu a hodnotovém rámci jsou tyto obrazy zasazeny?
- Tereza Arndt, Čeněk Pýcha - Jak udělat fotografii z památníku? Současná vizuální kultura a vzpomínání
Workshop se zaměří na současný fenomén pořizování fotografií a sdílení obrazů z míst spojených s traumatickými dějinami. V první části tuto praxi společně popíšeme, budeme vycházet z konkrétních materiálů, se kterými se lze potkat na digitálních platformách (Facebook, Instagram, atp.), a také současného výzkumu historické paměti. Ve druhé části workshopu pak budeme hledat možné didaktické využití pořizování fotografií na místech paměti. Metodiku se pokusíme spojit se vzdělávacími cíli z oblasti mediální a historické gramotnosti.
- Jiří Raiterman - Současné umění a historie
Je historie a její forma tématem pro současné umění? Jak pracují současní umělci s historickými tématy a proč? Na několika málo příkladech uměleckých děl a intervencích v Centru DOX si představíme možné přístupy současného umění k minulosti - co je spojuje a v čem mohou nám pedagogům pomoci ve výuce dějepisu, případně společenských věd? Komentovaná prohlídka, prezentace a tvůrčí workshop, aneb něco je lepší nahlédnout vlastní rukou.
- Lenka Řezáčová, Vojtěch Ripka - Komiks v hodinách dějepisu?!
Účastníci se dozví, jak lze pracovat s komiksem ve výuce. Na příkladu dvou příběhů z knihy „Ještě jsme ve válce: Příběhy 20. století“ budou prezentovány nápady, které byly realizovány v hodinách dějepisu, v historickém semináři a ve společensko-vědním semináři. Workshop je inspirací, jak lze spojit reálný příběh s fikcí a přimět žáky k přemýšlení a tvorbě vlastního názoru.
- Václav Sixta - Pět životopisů Václava Havla
V současné době máme k dispozici celou řadu životopisů Václava Havla (1936 – 2011). Jejich autory jsou akademici, novináři i bývalí spolupracovníci Václava Havla. Všechny knihy se dočkaly úspěchu ať již formou vysokých prodejů nebo literárních cen. Tato situace vzbuzuje řadu otázek: jak učit o Václavu Havlovi? Má smysl číst více než jeden z životopisů? V čem se od sebe jednotlivá díla liší? Workshop se zaměří na roli žánru biografie v současné české společnosti a na možnosti, které nabízí v oblasti vzdělávání.
12:15 - 12:45 Společné shrnutí
12:45 - 13:30 Oběd
13:30 - 15:00 Workshop II: Jak vyprávíme o minulosti
V tomto bloku programu se budeme zabývat moderními způsoby vyprávění o minulosti. Půjde tak například o fenomén počítačových her, roli sociálních sítí či nových žánrů, jakým je tzv. creative nonfiction. Nabídneme také možnost reflektovat práci s pamětnickým vyprávěním o minulosti.
- Kamil Činátl - Národní dějiny mezi fikcí a historií
Workshop se zaměří na kanonické historiografické texty, které v různých obdobích českých moderních dějin vyprávěly o národních dějinách (František Palacký, Tomáš G. Masaryk, Zdeněk Nejedlý ad.). Společně se pokusíme o analýzu a interpretaci krátkých ukázek, abychom identifikovali posuny, k nimž v pojetí příběhu národních dějin v průběhu 19. a 20. století docházelo. Postřehy z práce s texty využijeme k obecnější debatě o tom, jaký narativ národních dějin by měl být prezentován v současné škole.
- Petr Sedlák, Jaroslav Najbert - Creative Nonfiction - historie s poetickou licencí
V tomto bloku představí didaktici Oddělení vzdělávání ÚSTR Petr Sedlák a Jaroslav Najbert specifický způsob interpretace minulosti, který se ustanovil a rozvíjí jako poučená popularizace historie v anglosaském prostředí pod označením creative nonfiction. Tento přístup posouvá běžnou historickou fikci do roviny promýšlení a aplikací, zda a jak lze líčit dějiny s poetickou licencí, totiž tak, aby si vypravěč nevymýšlel, nezpochybňoval a nezkresloval jednotlivá fakta - zatímco zamýšlí tato fakta odvyprávět nebo zobrazit stejně atraktivně a čitelně, jako to umožňuje beletrie nebo film. Zájemci si budou moci vyzkoušet, jak využít přístup nonfiction v praxi, potažmo jak jej přenést jako popularizační techniku do školní výuky dějepisu a jazyků.
- Karina Hoření - "Takhle to nebylo!” Hranice mezi historií a fikcí ve vzpomínkách a vzpomínkové literatuře
Vyprávění pamětníků patří mezi populární výukové formy, ve veřejném prostoru se zase často setkáváme s beletrizovanými a vykonstruovanými příběhy o minulosti. Na semináři budeme pracovat s různými druhy textů o minulosti (vyprávění, romány, biografie), hledat, kde leží hranice mezi autenticitou a fikcí, a jak s těmito žánry a kategoriemi můžeme pracovat ve výuce.
- Michal Kučerák - Digitální rozcvička
Digitální svět existuje jen několik desítek let a za tuto poměrně historicky krátkou dobu stihl proměnit to, jak se seznamujeme s historií a jakým způsobem si vytváříme a uchováváme historii vlastní. Od nástupu hypertextu se doba změnila a s ní i internet, kterému dominují videa, selfie fotografie a memy. Workshop s názvem Digitální rozcvička provede diváka několika způsoby vyprávění v digitálním prostředí, které nejsou technologicky náročné a mohou sloužit jako zajímavé ozvláštnění výuky dějepisu.
- Martin Vonášek, Václav Sixta, Martin Váňa - Videohry a minulost
Videohry zaznamenávají v současnosti podobný vývoj jako v minulosti jiná media: z původně “nízkého” a okrajového žánru se promeňují v masovým popkulturní produkt a předmět širokého veřejného zájmu, resp. předmět veřejných debat. Co tento posun znamená pro učitele? Jaké místo mohou mít videohry ve výuce a jaký vztah k historii nabízejí? Je nutné hry hrát, pokud s nimi chceme pracovat ve třídě? Jakým způsobem reflektovat herní zážitek ve výuce? “Herní” workshop se pokusí nabídnout odpovědi na tyto otázky.
15:00 - 15:30 Pauza s občerstvením
15:30 - 17:00 Diskuse: vzdělávací potenciál videoher
Čtvrteční program letní školy uzavře moderovaná debata na téma vztahu videoher a historie. Jak využívají fikční světy videoher historických motivů? Co bychom o hrách měli vědět, než je zařadíme do výuky? Mohou být hry podobně kontroverzní jako historické filmy nebo romány? Tyto a další otázky budeme diskutovat s Martinem Vonáškem, učitelem, který dlouhodobě s hrami ve výuce pracuje, a také s Bohdanem Heblíkem, členem kolektivu Press Start, který se snaží o popularizaci herních témat v české společnosti.
19:00 - 21:00 Veřejná diskuse: Dukla 61: vyprávět dějiny z šachty?
Veřejná diskuse se bude věnovat filmu Dukla 61. Naše pozvání přijali tvůrci filmu Jakub Režný - scenárista a Martin Jemelka - historik a poradce tvůrců filmu. Spolu s nimi budou diskutovat režisérka a producentka Kamila Zlatušková a didaktik dějepisu Jaroslav Pinkas. V čem mění Dukla 61 náš pohled na dějiny? Jak se jeho autoři vypořádali se vztahem historických faktů a fikčních postupů? Může film o tragédii na dole Dukla najít cestu do výuky dějepisu?
Pátek 31. 8. 2018
8:30 Otevřený vstup do DOX
9:00 - 11:00 Workshop III: Divadlo (a) historie
Sada seminářů nabízejících zamyšlení nad tím, jak s historickými tématy pracuje současná divadelní scéna a jak některé z těchto postupů zapojit do vzdělávání. Kromě autorů různých představení nabídneme workshop o dramatických metodách v dějepise.
- Storytelling - Příběhy osobností
Vyprávění příběhů tady vždycky bylo, je a bude. A kromě toho, že je to zábava, může sloužit velice dobře i k výuce. Příběhy si totiž pamatujeme a v hlavě nám díky nim zůstávají podstatné informace. A protože rozumíme jednání a motivacím hrdinů, můžeme dobře pochopit i kontext doby. Na workshopu si zkusíme, jak s pomocí storytellingových technik vyzdvihnout to nejzajímavější z lidského osudu a historie a jak bez patosu a klišé přiblížit osobnost svým studentům. Vyzkoušíte si základní cvičení a techniky a proniknete tak blíž do metody storytelling, která je ve světě čím dál více rozšířená nejen jako edukační pomůcka.
- Iva Vachková - Žáci a učitelé v rolích
Praktický workshop se zaměří na výhody a nevýhody využití práce v roli ve vyučování dějepisu na citlivých tématech (šoa). V praktických cvičeních bude možné vyzkoušet si práci v roli na vlastní kůži, dojde i na metodická doporučení pro přípravu vlastních aktivit, problematiku reflexe a nebo rady, jak si poradit s anachronismy, které žáci vnesou do hry. Účastníci workshopu budou pracovat s materiály prověřeným při výuce.
- Divadlo Continuo - Poledne
25. srpna 1968 přichází na Rudé náměstí v Moskvě drobná žena. Před sebou tlačí kočárek s tříměsíčním synem. V peřince má chlapeček přibalený ručně psaný transparent s nápisem Za vaši a naši svobodu. Společně se ženou usedá sedm dalších lidí na dlažbu a roztahuje své transparenty právě ve chvíli, když hodiny na Spasské věži odbíjejí poledne….
Tato konkrétní historická událost, kdy osm sovětských občanů pokojně demonstrovalo na Rudém náměstí proti okupaci Československa,stála u zrodu představení Poledne, kterému předcházel několikaměsíční výzkum, který v sobě zahrnoval historicko-politické souvislosti i osobní prožitky a vzpomínky přímých účastníků nebo jejich dětí.
A právě impulz k činu, který vychází z individuálního mravního hnutí a pocitu osobní zodpovědnosti každého z nás, i to co mu předchází a následuje, bude tématem workshopu Divadla Continuo.
- Milan Šotek - Zbyhoň!
Workshop dramaturga Milana Šotka se zaměří na práci s historickými tématy v Národním divadle. Konkrétním impulzem pro workshop bylo uvedení hry Zbyhoň!, která se na Nové scéně Národního divadla zabývá českými národními mýty.
11:00 - 11:45 Reflexe divadelních zážitků
11:45 - 12:30 Oběd
12:30 - 14:00 České století a dějepis: diskuse se scénáristou Pavlem Kosatíkem
Diskuse nad televizní sérií České století s jejím scenáristou Pavlem Kosatíkem. Zaměříme se na důležitá rozhodnutí, která musí autor scénáře dělat: kdy je třeba se držet faktů a kdy je možné je překročit za účelem vytvoření příběhu? Věnovat se také budeme využitelnosti českého století ve školní výuce. I vy si připravte své otázky.
14:00 - 15:00 Evaluace a závěr letní školy